Pomoc
Zapraszamy serdecznie do zapoznania się z odpowiedziami na powtarzające się pytania
Masz pytanie? Poszukaj odpowiedzi poniżej – na liście najczęściej zadawanych pytań (FAQ).
Jeśli nie ma odpowiedzi na Twoje pytanie na liście, możesz się z nami skontaktować wypełniając poniższy formularz.
Wypełniając go możesz również zgłosić problem techniczny dotyczący rejestracji lub platformy.
„Młodzi głosują” to projekt edukacyjny, który polega na:
- przeprowadzeniu symulacji wyborów prezydenckich 2025;
- przeprowadzeniu dyskusji na tematy ważne dla młodych ludzi.
- zrealizowaniu zajęć lekcyjnych na podstawie przygotowanych przez nas angażujących scenariuszy lekcji dotyczących roli i kompetencjach prezydenta, demokratycznej procedury wyborczej i innych tematów obywatelskich;
- webinariach przygotowujących dla nauczycieli, nauczycielek i Zespołów uczniowskich.
Celem „Młodzi głosują” jest zwiększenie uczestnictwa młodych ludzi w życiu publicznym, w tym zachęcenie ich do świadomego udziału w wyborach poprzez:
- umożliwienie młodym udziału w wyborach szkolnych i oddania głosu na konkretne komitety wyborcze;
- dostarczenie informacji na temat procedur demokratycznych i znaczenia wyborów;
- zaangażowanie w działania na rzecz wysokiej frekwencji wyborczej, skierowane do dorosłych wyborców.
- stworzenie platformy do pełnej szacunku dyskusji o tematach ważnych dla młodych ludzi.
W „Młodzi głosują” może wziąć udział zarówno szkoła ponadpodstawowa, jak i podstawowa (w przypadku szkół podstawowych rekomendujemy włączenie w wybory klas 6-8).
Zgłoszenia dokonuje nauczyciel/ka za zgodą dyrektora/ki szkoły.
Do „Młodzi głosują” można zgłosić się do 01 marca 2025.
Zachęcamy jednak do jak najwcześniejszej rejestracji – szkoły zgłoszone do 14 lutego otrzymają darmową przesyłkę z zestawem przygotowanych przez nas materiałów pomocniczych.
Projekt „Młodzi głosują” nie jest agitacją wyborczą, ponieważ nie zachęca do głosowania na określoną partię czy kandydata/kę.
Zgodnie z Kodeksem wyborczym “za agitację wyborczą nie uznaje się prowadzonych przez szkołę zajęć z zakresu edukacji obywatelskiej polegającej na upowszechnianiu wśród uczniów wiedzy o prawach i obowiązkach obywateli, znaczeniu wyborów w funkcjonowaniu demokratycznego państwa prawnego oraz zasadach organizacji wyborów”. Projekt “Młodzi głosują” i przeprowadzane w jego ramach symulacje wyborów bezpośrednio wpisują się w ujęte w przepisie “zajęcia z zakresu edukacji obywatelskiej”, a celem projektu jest właśnie szerzenie wiedzy o demokratycznych mechanizmach państwa prawnego.
Warto podkreślić, że zawarte w art. 108 doprecyzowanie definicji agitacji zostało wprowadzone do Kodeksu Wyborczego z 2011 roku na wniosek Centrum Edukacji Obywatelskiej i innych organizacji pozarządowych. W pierwotnym projekcie przepisów kodeksowych brakowało takiego rozwiązania, jednak ustawodawca przychylił się do naszej prośby (popartej petycją podpisaną przez 10 tysięcy osób) i rozumiejąc jakie pozytywne wartości niesie ze sobą prowadzenie takich akcji w szkołach, dodał wyjątek do ustawy.
O neutralnym charakterze projektu “Młodzi głosują” świadczy między innymi to, że:
- żadna z partii czy komitetów wyborczych nie jest wyróżniona lub w szczególny sposób promowana, uczniowie mają możliwość głosować na wszystkie komitety;
- nie przewidujemy wcielania się uczniów w partie polityczne, promowania programów czy postulatów partii lub zachęcania do głosowania na konkretną partię;
- nie przewidujemy udziału lub zapraszania polityków czy przedstawicieli partii do szkół, ani pokazywania lub promowania materiałów wyborczych partii w szkołach;
- na żadnym etapie nie pojawia się kluczowy aspekt agitacji, czyli zachęcanie do głosowania na konkretną partię lub kandydata, promowane jest jedynie samo głosowanie;
- by uniknąć instrumentalnego wykorzystania wyników głosowania młodych ludzi, zachęcamy także do niepublikowania wyników szkolnych wyborów przed ogólnopolskimi wyborami.
Projekt „Młodzi głosują” to projekt wzmacniający świadomy udział w życiu publicznym i edukujący na temat procedur demokratycznych. W naszych materiałach znajdziecie najlepsze praktyki organizacji wyborów w szkole z zachowaniem najwyższego poziomu neutralności politycznej. Przed organizację wyborów przeczytajcie dokładnie "Przewodnik projektowy", który znajdziecie w zakładce "Materiały".
Kuratoria oświatowe z całej Polski w swoich komunikatach zapraszają do uczestnictwa.
„Młodzi głosują” nie ma określonej dopuszczalnej liczby osób uczestniczących w aktywnościach projektu.
Do wzięcia czynnego udziału w szkolnych wyborach czy kampanii profrekwencyjnej zaproście całą społeczność uczniowską w szkołach ponadpodstawowych oraz klasy 6 i wyższe w szkołach podstawowych.
Zespół może liczyć od 3 do 12 uczennic/uczniów i musi posiadać swojego opiekuna lub opiekunkę – nauczyciela lub nauczycielkę.
Pamiętaj aby dodać imiona uczniów i uczennic z zespołu na platformę. Aby to zrobić, wejdź w zakładkę "Profil" i kliknij przycisk "Profil" poniżej napisu "Konto Zespołu" - po prawej stronie witryny znajdziesz listę członków zespołu, kilknij "zmień" i wpisz imiona.
Nie. W symulacji wyborczej „Młodzi głosują” mogą wziąć udział także osoby niepełnoletnie. Rekomendujemy by do głosowania dopuszczać uczniów i uczennice od 6 klasy szkół podstawowych.
Nie ma minimalnego wieku, który trzeba ukończyć, by wziąć udział w działaniach związanych z projektem, niemniej w przypadku szkół podstawowych rekomendujemy włączenie w działania klas 6-8.
Uczniowie i uczennice tworzące zespół powinni mieć nie mniej niż 13 i nie więcej niż 20 lat.
Szkoła w ramach projektu „Młodzi głosują” zobowiązuje się do:
- przeprowadzenia przynajmniej 3 lekcji na podstawie naszych scenariuszy,
- przeprowadzenia szkolnej symulacji wyborów prezydenckich 2025,
- organizacji szkolnej kampanii profrekwencyjnej.
Dodatkowo na platformie Młodzi głosują należy udostępnić relację z wymienionych wyżej działań.
Do platformy zalogujesz się korzystając z tego samego maila i hasła, którego używasz do logowania się na stronie Zapisów, na której rejestrowałeś/aś się do projektu.
Jeśli masz problemy z zalogowaniem sprawdź czy na twojej skrzynce mailowej (także w spamie) możesz znaleść mail o tytule "link weryfikacyjny". W treści maila znajduje się link weryfikacyjny, który należy kliknąć.
Jeśli nie znajdziesz maila z linkiem, to wyślij do nas zgłoszenie za pomocą formularza znajdującego się nad pytaniami FAQ lub napisz na adres mlodziglosuja@ceo.org.pl - pomożemy Ci pomyślnie zakończyć proces aktywacji konta.
Po zalogowaniu, pamiętaj aby dodać imiona uczniów i uczennic z zespołu na platformę. Aby to zrobić, wejdź w zakładkę "Profil" i kliknij przycisk "Profil" poniżej napisu "Konto Zespołu" - po prawej stronie witryny znajdziesz listę członków zespołu, kilknij "zmień" i wpisz imiona.
Prosimy również o dodanie krótkiego opisu i wrzucenie zdjęcia bądź grafiki reprezentującej Twój zespół.
Opisy zadań
Po zalogowaniu na konto zespołu na platformie wejdź w "Profil" i zakładkę "Relacje". Po wybraniu zadania otworzy się formularz uzupełnienia relacji – tam znajdziesz opis zadania, instrukcję i materiały. W formularzu zamieściliśmy również pytania pomocnicze, dzięki którym będzie Ci łatwiej opisać działania Twojego zespołu.
Materiały
Wszystkie materiały, m.in. "Przewodnik projektowy", "Poradnik debatowania", infografikę ze sczegółami przeprowadzenia kampanii profrekwęcyjnej, scenariusze lekcji, plakaty, edukacyjne ikonografiki znajdziecie w zakładce "Materiały"
Terminy zadań
Wiemy że termin symulacji wyborów wypada w okresie bliskim terminów matur i egzaminów. Dlatego proponujemy dwie daty ich przeprowadzenia:
- 9.05.2025 w szkołach podstawowych
- 14.05.2025 w szkołach ponadpodstawowych
W przypadku niemożliwości przeprowadzenia symulacji wyborów w powyższych terminach, prosimy o informację z uzasadnieniem. Jesteśmy otwarci na ustalenie innej daty, która pozwoli na najlepsze zaangażowanie Twoich uczniów i uczennic.
W wypadku wyboru organizacji debaty jako zadania głównego, powinniście ją przeprowadzić nie póżniej niż do 13 października 2023.
Więcej informacji o ważnych terminach w "Młodzi głosują" znajdziecie w zakładce "Harmonogram" pod przyciskiem "O programie".
Wprowadzenie wyników na platformę
Żeby wprowadzić wyniki wyborów w przeprowadzonych przez Was wyborach szkolnych , wejdźcie w "Profil" i kliknijcie "Szkolne wybory parlamentarne - WYNIKI", następnie uzupełnijcie formularz.
Wyniki wyborów musicie uzupełnić do 15 maja 2025 r., do godziny 23:59.
Nie czekajcie z wpisywaniem wyników na platformę na ostatnią chwilę ze względu na możliwość pojawienia się usterki technicznej.
Relację z zadania głównego (organizacji wyborów szkolnych) i zdania dodatkowego (przeprowadzenia kampanii profrekwęcyjnej) możecie dodać w formie pisemnej, jako fotoreportaż albo w formie videoeseju. Relację należy dodać do 31 maja 2025, zachęcamy jednak by relację dodać wcześniej, gdy wspomnienia o działaniach projektowych są jeszcze świeże.
Aby dodać relację zalogujcie się na konto na platformie. Po zalogowaniu wejdź w "Profil" i zakładkę "Relacje". Po wybraniu zadania otworzy się formularz uzupełnienia relacji. Znajdziesz tam też opis zadania, instrukcję i materiały. W formularzu zamieściliśmy również pytania pomocnicze, dzięki którym będzie Ci łatwiej opisać działania Twojego zespołu.
Formularz zgłoszenia technicznego
Pola oznaczone gwiazdką są wymagane